TEMPS DURANT L’ANY

 

 

RESURRECCIÓ…

Jesús,   com  és   habitual   en   ell   quan   ha   d’afrontar  desafiaments,   no   respon   de   forma   directa,  sinó  que   presenta   un   “proposo”,…   un   plantejament   diferent   de   la   situació.   Per  a   ell   el   central   és   la   postura   de   Déu   davant   l’esser  humà.  No   es   tracta   de   resoldre   una   situació   històrica  enrevessada,   envitricollada…  sinó   obrir  el  cor  als   desitjos   de   Déu.   L’ Abbà   de   Jesús   cerca   sempre   la   vida   de   l’esser   humà,   la   seva   salvació   més   enllà   de   les   contingències   quotidianes

Jesús  respon   acudint   a   Moisès,  com   ho  fan   els   saduceus   per   a   donar   autoritat    al   seu   plantejament,   però   amb   un   text   diferent   i   amb   una   mirada   alliberadora,   Jesús  recorda   el   relat   de   l’esbarzer   cremant  de   Ex.3   Un   relat  fonament   de    la    fe  d’Israel.   Déu    ve   a   alliberar  el   seu   poble   perquè   no   ha   oblidat   les   promeses   fetes   als   patriarques   i    matriarques   dels   orígens.   Evocant  aquest   text,   el   natzarè  romp  la   perspectiva   legalista  i   tramposa  dels   contrincants:  No  és   qüestió   de   discutir   sobre   creences  amb   arguments    més   o   manco   hàbils,   es   tracta  de   mostrar   la   fe   en   un   Déu   que    omple  l’esser   humà  i   li   ofereix  la   seva   misericòrdia   i   el   seu   amor   desbordant   i   supera   qualsevol   límit   de   la   nostra   humanitat.

La   fe   en   la   resurrecció   no   és   quelcom  en   que   creure   perquè   som   cristians,   sinó   una   certesa   que   brolla  de   l’encontre   existencial   amb   la   Bona   Nova   del   Regne   que   ens   convida  a   confiar   en   un    Déu   tot   bondat    i   perdó   per   a   tots   i   totes  i   per   a   sempre.

resurreccion1

 

 

 

 

COMUNICACIONS:

 

DIUMENGE  XXXII   del   Temps   Ordinari:

 

 

 

 

 

 

 

 

Els fills  no   se  li   moren…  a   Déu  ¡

Jesús   sempre    és    molt   sobri   quan    parla    de   la  vida  nova   després   de   la   resurrecció.   Tanmateix,  quan    un    grup   de   saduceus  aristòcrates   vol   ridiculitzar   la   fe   en   la   resurrecció   dels   morts,   Jesús   reacciona   i   porta    la   qüestió   al   vertader   nivell   i   fa   dues   afirmacions   bàsiques.

– Abans   de   res,   Jesús   rebutja   la   idea   dels   saduceus   tan   “pueril”   que   imaginen   la   vida   dels   ressuscitats   com   a   prolongació   d’aquesta   vida   que    ara    coneixem.   És   un   error   representar-nos  la   vida    ressuscitada   per   Déu   a   partir   de   les   nostres   experiències   actuals.

– Entre   la   nostra   vida   terrestre   i   aqueixa   vida   plena   després   de  la   mort,   fonamentada  en   l’amor   de   Déu,   hi   ha   una   diferència   radical,   d’arrel…  Aqueixa   Vida  és    absolutament   “nova”.    Per   això,   la   podem   esperar…   mai    descriure   ni   explicar.

Les   primeres   generacions   cristianes     tingueren   i   mantingueren   aqueixa   actitud   humil   i   honesta   davant   el   misteri   de   la   “vida   eterna”.    Pau  diu   als   creients  de   Corint   que   és   quelcom   que   “l’ull  mai    ha   vist   ni   l’orella   sentit   ni   cap   home   imaginat,  quelcom   que   Déu   ha   parat   per   als   qui    l’estimen”.

Aquestes  paraules   ens   serveixen  d’advertència   i   orientació   gojosa.   Per   una   banda,   el   cel   és   una   “novetat”   que   està   més   enllà   de   qualsevol   experiència   terrestre,   però,   alhora,   és   una   vida   “preparada”  per   Déu  per  a  ple  compliment  de   les   nostres   aspiracions   més   profundes.  Propi   de   la   fe    no   és   satisfer   ingènuament   la   curiositat,    sinó   alimentar   el   desig,   l’expectació   i   l’esperança   confiada   en   Déu.

Això  és,  precisament,   el   que   Jesús   cerca  apel·lant   amb   senzillesa  a   un   fet  acceptat   pels   saduceus:   a   Déu,   en   la   tradició   bíblica,  se’l   nomena  “Déu  d’Abraham,   Isaac   i   Jacob”.     Malgrat   aquests   patriarques   hagin   mort,   Déu  segueix   essent    el   seu   Déu,   el   seu   protector,   el   seu   amic.   La    mort   no    ha    destruït  l’amor   i   fidelitat  de   Déu  cap   a   ells.

I  Jesús   en   treu   la   seva  conclusió   fent   una   afirmació  decisiva  per   a   la   nostra   fe:  “Déu  no  és  un  Déu   de  morts,   sinó   de   vius;  perquè   per    a   ell   tots   estem  vius”.    Déu   font  inesgotable  de   vida.   La  mort   no   deixa   a   Déu  sense   filles   i   fills   estimats.   Quan  nosaltres   els   plorem  perquè   els   hem   perdut   en    aqueixa   terra,   Déu   els  contempla   plens   de   vida    perquè    els   ha   acollit   en   el   seu   amor   de   Pare.

Segons   Jesús,  la   unió   de  Déu   amb   els   seus   fills   no   pot   ser   destruïda  per  la   mort.   El   seu   amor  és  més   fort   que   la   nostra   existència   biològica.   Per   això,   amb   fe   humil   gosem   invocar-lo   dient:  “Déu   meu,  en  Tu   confio,  que   no   en   tingui   un   desengany” (Salm   25,  2).
José Antonio Pagola

diu-xxxii

 

**************

saduceus

Déu no viu rodejat de morts. 

Diumenge XXXII de durant l’any

 Josep Llunell

Els saduceus no gaudien de cap popularitat ni simpatia entre la gent senzilla dels poblets d’Israel.
Era un sector composat de famílies riques pertanyents a l’elit de Jerusalem, de tendència conservadora tant en la seva manera de viure la religió com en la seva política de buscar aliances i profit amb el poder de Roma. 
Els saduceus negaven la resurrecció. La consideraven una “novetat” pròpia de gent ingènua. 
No els preocupava la vida més enllà de la mort. A ells els hi anava prou bé en aquesta vida: no en necessitaven pas cap altra.
Per què preocupar-se de més?

Un dia s’apropen a Jesús per a ridiculitzar la fe en la resurrecció. 
Li presenta un cas absolutament irreal, fruit de la seva fantasia masclista.
Li parlen de 7 germans que s’han anat casant successivament amb la mateixa dona per assegurar la continuïtat del nom, de l’honor i de l’herència a la branca masculina d’aquelles poderoses famílies saducees de Jerusalem. 
És l’única cosa que els preocupa: l’honor i l’herència.
Jesús critica la seva visió de la resurrecció: el ridícul és pensar que la vida definitiva a prop de Déu consisteixi en reproduir i perllongar la situació d’aquesta vida i, en concret, aquestes estructures patriarcals de les que es beneficien els amos rics, que eren ells.
La fe de Jesús en l’altra vida no consisteix en una realitat tan ridícula i tan injusta. 
“El Déu d’Abraham, d’Isaac i de Jacob no és un Déu de morts sinó de vius.”
 
Jesús no pot ni imaginar que a Déu se li vagin morint les seves criatures.
Déu no viu rodejat de morts. 
I encara menys pot imaginar, Jesús, que la vida en Déu consisteixi en perpetuar
-les desigualtats      
-les injustícies
-i els abusos d’aquest món. 

Quan es viu d’una manera frívola i satisfeta, gaudint del propi benestar i oblidant els que s’ho passen malament, resulta fàcil pensar només en aquesta vida. 
Pot semblar fins i tot ridícul alimentar una altra esperança.

Quan es comparteix el sofriment de les majories pobres, les coses canvien. 
¿Què podem dir dels que moren sense haver conegut mai
-ni el pa
-ni la salut
-ni l’amor?
¿Què podem dir de tantes i tantes vides malaurades o sacrificades injustament?
¿Penseu que és ridícul alimentar l’esperança en Déu quan no hi ha res més en el que esperar? 

Amb la mort no s’acaba la vida. La vida segueix endavant.
I segueix sense les limitacions pròpies d’aquesta existència.
I, per què?
Perquè haurem arribat a la Plenitud indestructible: Déu mateix.

 

 

Esta entrada fue publicada en Comunicacions Generals, Pagina Principal. Guarda el enlace permanente.