CURS BÍBLIC: figura de MARIA en el VATICÀ II
LLOC: PARRÒQUIA DE CRIST REI
Primer dimarts de cada mes a les 20'30 h
PRESENTACIÓ:
És una dada estadística que la dona que ha estat pintada o esculpida en més ocasions al llarg de la història de la humanitat, ha estat Maria, la Mare de Jesús. La seva persona, la seva funció en el misteri de la salvació, la seva significació i pes en la vida dels creients cristians (i no cristians si atenem la piadosa tradició islàmica per Myriam) han donat lloc a la generació de tantes i tantes mostres de respecte i devoció plasmades a través de l’art.
¿Es pot dir el mateix de la teologia sobre Maria? La pregunta ens situa més en el camp de la devoció popular i folklòrica que la pròpiament teològica. La proliferació de devocions marianes al llarg del segle XIX, així com dels centres d’espiritualitat centrats en la imatge de Maria, han donat lloc, en no poques ocasions, a distorsions molt sèries de la figura de Maria.
Al llarg d’aquest curs ens proposam, com a full de ruta, el marc que el Concili Vaticà II va establir en referència a la Mariologia, això és, una lectura eminentment bíblica i eclesial de la Mare del Senyor.
En primer lloc, ens fixam en la teologia que es va desenvolupar al llarg del anomenat “segle marià”, del 1850 al 1950, aproximadament. Són anys en els quals la teologia mariana és autònoma, la qual cosa vol dir que per parlar de Maria, no es cerquen les arrels bíbliques, sinó que es començava defensant una tesi i llavors se cercava un text bíblic que el servís com puntal.
Els anys anteriors al Concili Vaticà II això anirà canviant: així com s’escrivien vides de Jesús, també sortiran vides de Maria, més arrelades en la realitat històrico-geogràfica i molt més bíbliques. Al mateix temps, es llegeixen les obres del Pares de l’Església. Aquesta nova dinàmica farà que el discurs teològic marià trobi un nou lloc: Maria té el seu lloc privilegiat enmig del misteri de l’Església.
La metodologia serà senzilla. Partirem en cada ocasió de les cites bíbliques que la Sagrada Escriptura ens ofereix sobre Maria i procurarem fer una anàlisi seriosa d’elles, posant-les en relació amb la resta de la Sagrada Escriptura, amb la Tradició de l’Església i el Magisteri amb el decurs històric.
Esper amb il·lusió que tots els participants en aquest curs, gaudeixin tan intel·lectual com espiritualment, d’aquest itinerari que junts realitzarem.
Pare Toni Cabrera Olmedo, C.R
CALENDARI
08 Octubre: Maria més pròxima de l’home, més Mare de l’Església: Vet-aquí l’esclava del Senyor
05 Novembre: La fe de Maria. Un reclam per el creient d’avui: Feliç tu que has cregut- La meva ànima glorifica el Senyor.
03 Desembre: La maternitat castigada de Maria: Rep a ca teva a Maria la teva esposa- Donà a llum el seu fill primogènit- Una espasa et traspassarà el cor.
07 Gener 2014: La infància de Jesús, la maduresa de la Mare: Pren l’infant i la seva mare- Ton pare i jo t’hem estat cercant.
04 Febrer: Maria Presenta Jesús: No és aquest el fuster, el fill de Maria?- Es varen celebrar unes noces a Canà de Galilea; hi havia la mare de Jesús.
04 de Març: Maria, mare de l’Església i dels creients: Aquí tens la teva Mare. Aquí tens el teu fill: -Tots ells eren constants i unànimes en la pregària, juntament amb algunes dones i amb Maria.
01 Abril: Maria en l’Església present i futura: Una dona vestida de sol- El seu rostre era tan encantador i lluminós.