TEMPS DURANT L’ANY

 

COMUNICACIONS:

– Amb el sopar realitzat el passat diumenge per recaptar fondos per la compra de ventiladors i la instal·lació elèctrica pertinent a la parròquia de Crist Rei, es varen aconseguir 1.231 euros nets.

– La col·lecta destinada al DOMUND es varen recollir a les nostres parròquies 4.611’87,   enviats a la Delegació de Missions del Bisbat.

Dimarts, solemnitat de Tots Sants,   les misses seran igual que els diumenges. A més hi haurà la que se celebra en el cementeri. Com cada any serà a les 4 del capvespre.

flors

 

 

 

 

 

 

– Dimecres, commemoració dels feels difunts hi haurà misses a les 7’30, 8 i 8’30 del matí a la parròquia dels Dolors. Les misses vespertines seran a l’horari habitual a cada una de les parròquies.

Dijous dia 3 hi haurà exposició del Santíssim i pregària a les 20’30 a Fartàritx a la capella de les religioses de la Puresa. Organitza el grup d’Adoració Nocturna. És un acte obert a tothom.

–  Ha  sortit  el nou full Lluerna.

**************************

*************

 

DIUMENGE   XXXI   del   Temps   Ordinari

 

 

Puc   canviar  ?

Lluc  conta   l’episodi   de   Zaqueu  perquè   els   lectors   descobreixin  millor  el   que   poden    esperar   de   Jesús:   el   Senyor  a   qui   invoquen  i   segueixen   les   comunitats  cristianes  “ha   vingut  a   cercar   i   salvar   el   que   estava   perdut”.     No   es   pot  oblidar.

Al   mateix   temps,   el   relat  de   l’actuació  de   Zaqueu   ajuda   a     respondre     a  la   qüestió   que   molts  porten   dintre:  ¿ Puc  canviar   encara ?   ¿  No   és   ja   massa   tard   per   a  refer   una   vida  que,  en  gran   part,    l’he   tirada    a   perdre ?   ¿ Quines   passes   puc   donar ?

Zaqueu   està  descrit    amb   dos   trets   que   defineixen  en   precisió  la   seva   vida.   És  “cap   de  publicans”  i    és   “ric”.  A  Jericó   tots   saben   que   és   un   pecador.   Un   home    que     no   serveix a   Déu  sinó   als   doblers.   La   seva   vida,  com   tantes   altres,   és   poc   humana. 

Tanmateix,   Zaqueu  “vol   veure  Jesús”.   No   és   simple   curiositat.  Vol   saber   qui    és,   què   s’amaga    davall    aquest   Profeta   que    tant   estira    la   gent.   No   és   tasca   fàcil   per   un   home   instal·lat  dins   els   seu   món.   Però   aquest    desig   per   Jesús  canviarà   la   seva   vida.

L’home   troba   diferents  obstacles…   És   “baix   d’estatura”,  sobretot  perquè   la   seva   vida   no   està  motivada   per   ideals    massa    nobles. L’altra   gent  és  també  un   impediment:  haurà   de   superar  prejudicis   socials  que   fan   difícil     la   trobada  personal   i   responsable  amb   Jesús.  

Tanmateix,     Zaqueu   cerca    amb   senzillesa   i    sinceritat.   Corre   per   depassar    la   multitud,    puja   dalt   un   arbre   com    un   al·lotell.   No  pensa  en   la   seva   dignitat   d’home   important.   Tan   sols   vol   trobar    el   moment   i   el   lloc   adequats   per   a   entrar   en   contacte   amb   Jesús.   El    vol   veure.

Aleshores  és   quan  descobreix   que   també   Jesús   el    cerca   a   ell   ja   que    s’atansa   fins   aquest   lloc,  el   cerca   amb   la   mirada   i   li   diu:    “Avui   mateix  ens   trobarem   a  la   teva   casa   de  pecador”.   Zaqueu   baixa   i   el   rep   a   ca   seva   ple   d’alegria.    Moments   decisius   en   que   Jesús   passa   per   la   nostra   vida   perquè   vol   salvar   el   que  nosaltres   tirem   a   perdre.   No   les   deixem   escapar.

Lluc   no   descriu   la   trobada.   Tan   sols   parla   de   la   transformació   de   Zaqueu.   Canvia  la   seva   manera   de   mirar   la   vida;   Ja   no   pensa  només  en   els   doblers   sinó   en   el   sofriment   dels   altres,   Canvia   el   seu   estil   de   vida:     farà   justícia   als   que   ha   explotat   i   compartirà   els   seus   bens   amb   els   pobres.

Prest   o   tard,    tots  correm   el   risc   “d’instal·lar-nos” en   la   vida:   renunciant   a   tota   aspiració    de   viure   amb   més   qualitat   humana.  Els   creients  hem   de   saber   que  trobar-nos   amb   Jesús   de   manera   autèntica  pot   fer   la   nostra   vida   més   humana  i,  endemés,  més   solidària.

zaqueu

 

 

 

 

 

 

 

Compartir o retenir?

Diumenge XXXI de durant l’any

Josep Llunell

La trobada de Jesús amb el ric Zaqueu és un episodi evangèlic prou conegut i comentat. 
Zaqueu és un home ric ben conegut a Jericó. Petit d’estatura però poderós cap dels recaptadors d’impostos que controlen el pas de les mercaderies en una important cruïlla de camins i que està al servei dels romans, els invasors.
No és un home estimat.
La gent el considera un pecador exclòs del poble creient per col·laborar amb l’enemic i per lladre. 
Viu explotant els altres. No és fill d’Abraham.

Però aquest home vol veure Jesús.
Ha sentit parlar d’ell però encara no el coneix. No li importa fer el ridícul actuant d’una manera poc concordant amb la seva dignitat de persona important. Com una criatura espavilada corre i s’enfila en un sicòmor. Només busca veure Jesús. 
Probablement ni ell mateix sap que està buscant la pau, la veritat i un sentit diferent per a la seva vida.

En arribar Jesús en aquell punt i lloc alça els ulls i veu Zaqueu. 
El relat evangèlic suggereix un intercanvi de mirades entre el profeta defensor dels pobres i aquell homenet ric i explotador. 

Jesús el crida pel seu nom: “Zaqueu, baixa de seguida. Avui mateix haig d’allotjar-me a casa teva i parlar amb tu.”
Jesús vol entrar en el món d’aquest ric.
Zaqueu li obre les portes de casa seva amb alegria. 
El deixa entrar en el seu món de diners i poder.

Mentrestant, a Jericó tots critiquen Jesús per haver entrat a casa d’un pecador públic i notori. 
Al contacte amb Jesús, Zaqueu canvia. Comença a pensar en els pobres: compartirà amb ells els seus béns. 
També es recorda dels que són víctimes dels seus negocis: els retornarà amb escreix el que els ha robat. 
Deixa que Jesús introdueixi en la seva vida veritat, justícia i compassió. 
Zaqueu se sent tot un altre.                                                                 
Amb Jesús tot és possible. 
Jesús s’alegra.
S’alegra perquè la salvació ha arribat també a aquesta casa poderosa i rica. 
Ha vingut al món per això: a buscar i salvar el que estava perdut.

Jesús és sincer: les vides dels que són esclaus del diner són vides perdudes:
–vides sense veritat
–sense justícia
–sense compassió envers els que pateixen.
Però Jesús també estima els rics. No vol que cap d’ells es perdi.
Qualsevol ric que el deixi entrar en el seu món experimentarà la seva força salvadora.

Nosaltres no ho som, de rics, però també necessitem la seva energia salvadora.
Posem-nos a les seves mans. 
I, què vol dir posar-se a les mans de Jesús?
Vol dir saber i voler compartir el poc o el molt que tinguem.

Mireu: quan la fe toca
–la butxaca
–la caixa forta
–el compte bancari
aleshores comença la conversió
aleshores comença el canvi
aleshores comença la millora real de la persona concreta:  tu,  jo o uns altres. 

És a dir: la Salvació de la que parla Jesús no és un assumpte de religió. És un assumpte de diners.
M’explico: Això és així, no perquè la religió no importi –la religió importa– sinó perquè el diner és l’indicador més clar de què la religió es pren i es viu seriosament. 
Quan canvia Zaqueu?
Quan es converteix?
Quan decideix compartir el que té i retornar el que ha robat.

I nosaltres, 
què decidim fer avui?
quina serà la nostra opció?
–serà compartir?
–o serà retenir egoistament?

zaqueu-2

 

 **********************

********

 

 

 

TOTS  SANTS

Els meus amics en el Senyor

Si tinguéssim la gosadia de veure veritablement el que hi ha de diví en la floració del que és humà, estimaríem les persones, els nostres amics i el nostre treball, l'art, etc.. amb una força divina i Déu amb una espontaneïtat humana. Però en el nostre amor humà ens aturem constantment a causa d'allò que considerem amor a Déu, i també en el nostre amor a Déu a causa d'allò que considerem amor humà.

tots-sants-2

Tots Sants és la festa en la que recordem totes les persones bones, els sants, que han viscut abans que nosaltres i que ara es troben amb Jesús.
Avui pregarem  a Jesús:

  1. Tanca els ulls à saluda Jesús, que està amb tu, i repeteix-li dues o més vegades la pregària que has llegit. 
  2. Sabem que Jesús va ser un bon amic i que ens pot ajudar a nosaltres a ser-ho. Tot parlant amb ell, intenta fer una llista d'allò que és bo i d'allò que no ho és tant en el tracte amb els amics.

 

Dues   reflexions   per   TOTS-SANTS:

Un  infant…

Una flor

La nena cada any anava al cementiri amb els seus pares. Era una visita estranya que no entenia del tot: una pregària, un record i un ram de flors pels avis que gairebé no havia pogut conèixer.


Ella es fixava cada any en un nínxol del costat. La foto d'una noia jove i somrient, i unes dates que indicaven que havia mort només amb vint anys. Es fixava en aquella foto i en aquell nínxol que no tenia mai flors. Cada any n'agafava una del ram dels seus avis i li posava a la noia mentre resava un parenostre.


S'havien fet amigues ves a saber per quin misteri, ves a saber per quin sentiment de solidaritat.

flors

Josep   Llunell

En qui pensava Jesús quan va pronunciar les Benaurances? 
Jesús pensava en la seva comunitat de deixebles.
Les benaurances dites a tot el món, o sigui a persones que ni coneixen el projecte de Jesús, ni això els interessa, són un missatge que no té cap sentit. 
Més encara: no sols no tenen sentit sinó que les benaurances com a missatge per a qui no coincideix amb els criteri que configuren la comunitat cristiana són un contrasentit. Són un absurd.
Quin sentit pot tenir dir als pobres, als que pateixen, ploren i es veuen perseguits que ells són feliços? Sembla talment una burla, una befa.

Les benaurances expressen
–els efectes sorprenents
–i les inesperades conseqüències que produeix el missatge de l’evangeli quan aquest arriba a ser la convicció que determina la vida d’un grup humà. 
Un grup que es regeix i organitza la vida a partir del que va viure i va ser Jesús.

És un espai humà en el que es produeixen fets increïbles, com aquests:
–els pobres deixen de ser uns desgraciats i se senten feliços
–els que pateixen i ploren troben el remei pels seus mals
–els perseguits i calumniats s’adonen de què l’odi i la maldat dels altres no els fa mal i que val la pena assumir-ho.

Per què?
Perquè l’alegria que es viu en la comunitat de deixebles val més que qualsevol altra cosa.
Si efectivament les benaurances expressen els fruits que es produeixen en una comunitat de persones que creuen en Jesús i el segueixen, aleshores, hem d’arribar a la conclusió de què Jesús no va pensar en què el seu missatge podria abastar tota la societat.
Perquè és absurd pensar que tota la societat va pensar així i ho va viure així.                                                                                        

Una religió pot configurar una societat sencera, una cultura o milions de persones.
Les benaurances no poden abastar tant. Per això caldria modificar la condició humana, mesquina i calculadora.
O per dir-ho més breument: egoista.

El cristianisme i l’Església han preferit l’extensió sacrificant l’autenticitat. 
Parlem de més de mil milions de cristians.
Però… realment, som tants?
I, quants són autèntics?
Els pobres cristians, ¿és veritat que són feliços?
I els que pateixen i ploren, ¿és veritat que són feliços?

Què n’hem fet de l’evangeli? 
Pura xerrameca buida d’autèntic contingut. 
Si realment volem ser cristians hem de seguir els camins oberts per les benaurances. 

Concretament:
–la pobresa d’esperit com expressió de la confiança en Déu enfront de totes les riqueses mundanes injustes.
–la mansuetud i la pau com a manifestació del poder de Déu enfront de les violències humanes
–la misericòrdia, encarnació de la misericòrdia divina enfront dels odis, intrigues i venjances dels homes
–la netedat de vida que és claror i transparència del cor mateix de Déu enfront dels innombrables pecats humans 
–l’amor, l’entrega als altres servint-los generosament i desinteressadament
–la creu acceptada i viscuda cada dia
–la generositat creixent.

Vet aquí el camí cap a Déu, el camí cap a la Santedat.
 
Però, jo em pregunto: a qui interessa avui la Santedat? 
A quants cristians els interessa realment la Santedat?
Per una immensa majoria –cristians o no cristians– el que realment els preocupa i els interessa és si podran arribar a final de mes sense endeutar-se.
Per una immensa majoria –cristians o no cristians– els interessen més els ordinadors que no pas la Santedat
o la feina i el sexe que no pas la Santedat
o el futbol i la política que no pas la Santedat.

Tot és qüestió d’opcions. Les opcions són lliures, però sense cap garantia d’encert. 
Procurem no equivocar la nostra!

 

 

floretes-morades

 

 

m

 

 

ESCOLTAR  DE   PROP  LES   BENAURANCES…

 

Quan  Jesús   puja   a   la   muntanya  i   s’asseu   per   anunciar   les  Benaurances,   hi   ha   una   gentada    en   l’entorn,    però   només  “els   deixebles   s’acosten”   a   ell   per  a   escoltar  millor  el   seu   missatge.   ¿Què   escoltem   avui   els   deixebles  de   Jesús   si   ens    hi   acostam  ?

            Feliços  “els   pobres   d’esperit”,   els   que  saben   viure  amb   poques   coses   confiant   sempre   en   Déu.   Benaurada     una  Església   amb   ànima   de   pobre   perquè   tindrà   menys   problemes,   estarà   més   atenta   als   necessitats   i   viurà   l’evangeli   amb   més   llibertat.   D’ella   és   el   regne   de  Déu.

            Feliços   “els  sofrits”,   els   que   viuen   amb   cor   benévol   i   clement.   Benaurada   una   Església   plena   de   mansuetud.   Serà   un   regal   per   aquest   món   ple   de   violència.    Ella   heretarà  la   terra   promesa.

            Feliços   “els   que  ploren”,   perquè   pateixen   injustament   sufriments  i   marginacions.    Amb   ells   es   pot   crear   un   món    millor  i   més   digne.    Benaurada   l’Església  que   sofreix   per   ser   fidel   a   Jesús.   Un   dia    serà  consolada   per   Déu.

            Feliços   “els   qui   tenen   fam   i   set   de   justícia”,  els   qui   no   han   perdut   el  desig   de   ser   més   justs,   ni   l’afany   de   fer   un   món   més   digne.   Benaurada   l’Església   que   cerca   amb   passió   el   regne   de   Déu   i    la   seva   justícia.   En      ella    alenarà   el   millor   de l’esperit   humà .   Un   dia   el     seu   anhel   serà   satisfet.

            Feliços   “els   misericordiosos”   que   actuen,   treballen   i   viuen  moguts   per   la   compassió.   Són   els   que,  a   la   terra,   més   s’assemblen  al   Pare   del   cel.     Benaurada   l’Església   a   la   qual   Déu   li   ha llevat  el   cor   de   pedra   i li   dóna   un   cor   de   carn.   Ella   assolirà   la  misericòrdia.

            Feliços   “els   que   treballen   per   la   pau”   amb   paciència    i   fe,   cercant   el   bé   per   a  tots.   Benaurada   l’Església   que   posa   pau   en   el   món   i   no   discòrdies,   reconciliació   i   no   enfrontaments.   Ella   sera   “filla   de   Déu”.

            Feliços  els   que,   “perseguits  per   la   justícis”,   responen  amb   mansuetud    a   les   injustícies   i   ofenses.   Ells    ens   ajuden   a   vèncer  el   mal   amb   el   bé.    Benaurada   l’Església   perseguida    per   seguir   a   Jesús.  D’ella   és   el   regne  de   Déu.

benaurances

Esta entrada fue publicada en Comunicacions Generals, Pagina Principal. Guarda el enlace permanente.