TEMPS DURANT L’ANY

 

 

HOME   RIC,…  HOME   POBRE

Lluc 16,19-31

Paràbola   desconcertant  aquesta   del   ric   “epuló”   i   el   pobre   Llàtzer     que   ens   planta  davant  una   escena   que   remou   el   cor…  Concentra  en   una   imatge   una   realitat   present   en   el   nostre   món:  l’abisme   entre   rics   i   pobres.  Hi   ha   injustícia,…   hi   ha   humiliació,…   hi   ha   indiferència  de   cara   als   menys   agraciats,…  hi   ha   malbarat   d’uns   en   front  dels   altres.     I   això   passa  també   entre   nosaltres,   comunitats   i   famílies   creients…

Ningú  vol   identificar-se   amb   el   pobre  malparat  i   agreujat  que   pidola   un    poc   d’humanitat,   perquè   és   patètic.  Tampoc  amb   el   ric  que   malgastador   i   egoista,  pagat  d’ell   mateix,  que   cerca   plaer  i   benestar,  perquè   no   queda   bé   l’etiqueta   d’insolidari.    Però,  baix   la   recança  i   angoixa,   la   paràbola   ens   desperta  la   compassió   cap   els   dos   homes:   amb  Llàtzer   per    la   seva   dissort  i  innocència, …  amb  el   ric,  pel    seu   fi   no   feliç. 

Doncs,  ens   trobem  davant   un   text   torbador   per   partida   doble:  ens  causa   inquietud  la   humiliant  situació  per   començar  del   pobre,  cobert   de   llagues  i   amb   ganes   d’assaciar-se  del   que   tiren   de   la   taula   els   rics;  i   la   sort   últim   del   ric,  que   crida  perquè  Llàtzer  li   refresqui   la   llengua  perquè  les   flames  el   cremen…

¿Què   ens   comunica   el   Senyor  amb   aquesta   narració   que    causa   aital  desconhort ?  ¿Quin   ensenyament  batega    en   aquesta  història   de   salvació  que   parla    de   condemna?

– Primera  part:  

Idea   dominant :  Tot   el   que   fem  repercuteix  en   els   altres:  Llàtzer   sofreix   perquè   el   ric   obra   malament.   Els   pobres   hi   són   perquè  hi   ha   una   deficient   distribució  de   les   riqueses,   bens   materials   i   espirituals…   Per   tant,  depèn   de   nosaltres…   Està   en   les   nostre   mans  “com  viure   i   com   morir”.   Llàtzer   esperava   pacient…;   el  ric,  que   vestia  porpra   i   lli,  banquetejava  esplèndidament,   és   a   dir,   mirava   a   l’altra   banda….

 

 

– Segona  part:

El   destí  del   ric   “epuló”   ens   enfronta  amb   un   fet:  el  fruit  de  la  nostra  existència   està  lligat  a   la   manera  com   hem   actuat.   La   realitat   futura  no   s’ ens   imposa  “malgrat   nosaltres”,   sinó  en   conformitat  amb   el   que   hem   desitjat.    És   ingenu    voler  quelcom  sense   llurs   conseqüències,  ja   que  aquestes  formen  part  d’això   que   tant   hem   estimat.   La   vida   és   un   camí   que   s’obre   passa   a   passa   segons   la   direcció  que   elegim.   Déu  proposa  i  ofereix   la   salvació…  som   nosaltres  els   qui   ens   “condemnem”   a   la   soledat   i   aïllament   quan   rebutgem  el  proïsme.  Som  els   primers   perjudicats  quan   menystenim   els   altres.

– Tercera   part:

La   petició   del   ric   d’avisar   els   seus   germans  perquè   no  caiguin   dins   el   mateix   error…   ens   recorda   que   en   aquest   món   cal   la   fe.   Cap  evidència   suposada,   encara   que   fos   “un   mort   vivent”   – ho   suggereix  “epuló”-   ens  estalviaria   la  elecció   de   confiar,  o   no,  en   les   paraules   del   Senyor. 

Totes   aquestes   idees    estan   darrera  la   tombarella  que   dóna  la   història   al   final,  quan  es   canvien   els   papers  i  surt  la   pregunta:   ¿Qui   és   de   debò    l’home   ric   i   qui    l’home   pobre?

El  destí   del   ric   “epuló”  és   el   millor   mirall  per   a   veure   la   realitat  tal   com   és,   aqueixa   que   el   món  ens  impedeix  reconèixer:   que   l’autèntic  captaire   i   indigent   era   ell,   i   que  la   soledat   el   sotjava    dins   la   disbauxa  més  descontrolada.   Aquesta   paràbola  ens   parla  més  del   present   que   del  “Més-Enllà”; de   tot  el   que   podem   canviar  a   partir   d’ara   per   a   tenir   un   futur   millor:  un  vertader   banquet,  on   la   única   riquesa   i   pobresa  sigui   l’amor   compartit   i   caritatiu…

 

traduït   de   María Dolores López Guzmán

DIUMENGE   XXVI   del   Temps   Ordinari

COMUNICACIONS:

– Dilluns dia 26 se faran les inscripcions de catequesi de primer curs a la Parròquia de Crist Rei de les 17’00 h. a les 21h’00h. El mateix dilluns, també a Crist Rei i a les 9 del vespre hi haurà reunió pels pares que hagin fet l’opció per la catequesi en família.

– Dimarts dia 27 es faran les inscripcions només per segon curs, al mateix lloc i mateix horari, i dimecres dia 28 les inscripcions seran només pels nins que han de fer catequesi en família i els adolescents que vulgui iniciar o continuar el procés de fe conegut com Emaús.

 

Diumenge que ve dia 2 d’octubre:

Festa de la Mare de Déu del Rosari,

(enguany, amb l’ermita ja netejada, tendrà un caire especial.  Hi haurà concentració a la plaça del Convent de S. Vicenç Ferrer a les 9’30. A les 10 se partirà en processó cap al puig de l’ermita portant la imatge de la Mare de Déu del Roser.

ermita

A les 12 a l’esplanada de l’ermita hi haurà missa. Després els que vulguin quedar a dinar ho podran fer (cadascú porta el seu) i a les tres del capvespre hi haurà ball de bot. Estau convidats a participar en aquests actes. Les persones que no puguin pujar a peu poden anar a la plaça del Convent un poc abans de les 10 i des d’allà se’ls facilitarà en cotxe el trasllat.

 

 

 

No   oblidar   el   qui   sofreix…

Dos   protagonistes…  un   tràgic  contrast.

  • El  ric  vestit   en   porpra   i   lli… 

Luxe   i   ostentació…

Només   pensa   a  “banquetejar  esplèndidament  cada   dia”.     

No   té   nom…  no   té   identitat.  No  és  ningú.   

Vida   buida… sense   compassió,…   un   fracàs.

No   es   pot   viure   sols   per   banquetejar.

 

  • El  captaire   famolenc  tirat  al  portal   de   la   mansió   jeu,…  

tot   llagat…

Ningú  li   ajuda.  Sols   els   cussos   llepen   les   seves   ferides. 

No  té   res,   res   posseeix…

Però   té  un   nom  que   porta   esperança…

Li   diuen   “Llàtzer”  o   “Eliezer”,   que   signifiquen

“La   meva   ajuda   és   Déu”.

 

A  l’hora   de  la  mort,   la   sort   canvia   radicalment….  

  • El   ric   és   enterrat,   segurament   amb   tota   pompa,  però   es

dut  a   “l’Hades”   o  “regne   dels   morts”.

  • Llàtzer   també   mor.  No   es   diu  res   de   ritus   funeraris,   però

“els  àngels  el   porten   al   si   d’Abraham”.

Amb  imatges   populars  del   seu   temps,   Jesús   ens   recorda   que  és   Déu  qui   té   la   darrera  paraula   sobre   rics   i  pobres.

El   ric   és   jutjat   per   explotador.    Res   es   diu   que   fos    impiu,    allunyat   de l’Aliança.    Simplement,   ha   fruït   de   llur   riquesa  oblidant  el   pobre.   El   tenia   allà,   al   davant   mateix   de   casa,   però   no   l’ha   vist.   Just   arran  del   portal   de   la   mansió   però   no   s’ha   apropat   a   ell.    L’ha   exclòs   de   llur   vida.    El   seu   pecat   és  la   indiferència.

**********

Dins   la   nostra   societat    augmenta   cada   cop   més  l’apatia…  diuen   els   observadors…   o    sigui   la   manca   de   sensibilitat   davant   el   sofriment   dels   altres.    De   mil   maneres   evitem  el   contacte   directe  amb   les   persones   que   sofreixen.   De   mica   en   mica,  ens   tornem    incapaços   per   notar   llur   aflicció.

Veure   un   nin   captaire  en   el   camí  ens   enutja.  Topar-nos   amb   amic,   malalt   terminal,   ens   torba.  No   sabem   que   fer   ni   que   dir.   Val   més   allunyar-se.   Retornar   com   més   aviat   millor   a   les   nostres   ocupacions…  No   fos   cosa   ens   afectessin.

Si   el   sofriment   es   dóna   lluny   és  més   fàcil.   Hem   après   a   reduir   la   fam,   la   misèria,   les   malalties…   a   dades,   números   i   estadístiques  que   ens   informen   de   la   realitat   sense   tocar-nos   els   cor. 

Sabem   també  contemplar   sofriments   horribles   en   el   televisor,  però,  a   través  de   la   pantalla,   el   sofriment   sempre   és   més   irreal   i   menys   terrible.

Quan  el   sofriment   afecta   a   algú  més   proper   a   nosaltres,   ens   esforcem   de   mil   maneres   per   anestesiar   el   nostre   cor.

Qui   segueix   a   Jesús  es   va   tornant   més   sensible   al   sofriment     dels   que   topa   pel   camí.  S’acosta  al   necessitat   i,  si   està   en   les   seves   mans,   cerca  alleugerir   la   situació.

– José Antonio Pagola
 

epulon

 

 

Ningú no els espera a la sortida d’enlloc.

Diumenge XXVI de durant l’any


El pobre Llàtzer –pobre i malalt– està allà mateix, morint-se de gana, al costat de la porta, però el ric evita tot contacte i relació i segueix vivint esplèndidament, totalment desinteressat del sofriment del pobre. 
A qui interessen els pobres?

Els pobres no interessen a ningú.
No entren en la llista de reivindicacions de cap grup polític o de cap col·lectiu social important. 
Són els últims de la nostra societat: 
–els més refusats 
–els més marginats 
–els insignificants
Molts estan a les presons i centres penitenciaris. 

Però, nosaltres, catòlics de tota la vida, preferim ignorar-los. 
Molts d’ells arrosseguen unes històries tristes, penoses, desgraciades. 
Molts no han conegut ni l’escalfor d’una llar ni la seguretat d’un treball. 
Emmerdats en la droga, l’alcohol i la delinqüència, avui es troben atrapats en un procés d’autodestrucció que no sembla tenir cap sortida. 

És difícil oblidar les seves fesomies deteriorades per la malaltia i l’aïllament. 
Al voltant del 70% són toxicòmans i un 40% estan infectats de sida. 
Ningú no els espera a la sortida d’enlloc.
Desarrelats. Temorencs. Privats de verdadera llibertat. Sense relacions gratificants i sense futur, inclús els més forts s’enfonsen en la depressió i la desesperança. I, no pocs, acaben en el suïcidi.

Però, per què ha de ser així?                                                           
¿És això el que una societat progressista sap oferir a aquestes persones sense engrescadores oportunitats ni atractiu futur? 
La Llei General Penitenciària estableix que l’objectiu de les presons és la reeducació i la reinserció social dels sentenciats. 
Però tothom sap que la presó no rehabilita sinó que empitjora el presoner.

Si això és així des de fa segles
–per què no s’estudia la situació a fons?                                         
–per què la classe política no urgeix la Reforma penitenciària?
La veritat és que no ens preocupa gens ni mica el sofriment i la destrucció d’aquestes persones. 
Per a la majoria, aquests són els dolents, doncs… que paguin i purguin.
 
El gest inhumà del ric descrit per Jesús és la seva absoluta indiferència davant del sofriment del pobre Llàtzer, desvalgut i abandonat.
Aquesta paràbola retrata la poca o nul·la humanitat d’aquesta societat nostra que pretén progressar i assolir el màxim benestar tot oblidant o passant de llarg davant del sofriment dels més dèbils i desafortunats. 

Preguntem-nos:
–què podem fer per humanitzar-nos?
–què puc fer jo?
–què pots fer tu?
–què podem fer nosaltres? 

Hi ha una clau a l’abast de tothom.
Quina és aquesta clau?
Saber i voler compartir.
I, justament això, és el que no se sol fer.

llunell_ningu_no_els_espera

****************

Esta entrada fue publicada en Comunicacions Generals, Pagina Principal. Guarda el enlace permanente.