TEMPS DURANT L’ANY

MISSATGE  DEL  PAPA


 

COMUNICACIONS: 

( 24/25 NOVEMBRE)

 

– La col·lecta de fa dues setmanes, destinada a Església Diocesana, vàrem recaptar a les nostres parròquies de Manacor, un total de 1.116,51€.

 

El pròxim cap de setmana, comença l’Advent.

–  Diumenge dia 2 de desembre, hi ha excursió de catequesi a Consolació de Santanyí. Com sempre, partirem tots plegats a les 10h del matí de davant Juguettos. Cadasqú ha de dur el seu dinar. Acabarem entorn a les 16h.

 *  *  *  *  *  *  

FESTA  DE  CRIST  REI

 

FESTES  A  LA  PARRÒQUIA  DE  CRIST  REI  

     

 

CRIST REI

(POWER-POINT)

 

JESUCRIST, REI DE TOT EL MÓN

EVANGELI

Tu ho dius: jo soc rei.

+ Lectura del sant evangeli segons sant Joan 18, 33b-37

 

33 Llavors Pilat se'n tornà a l'interior del pretori, féu cridar Jesús i li digué:

–¿Tu ets el rei dels jueus?

34 Jesús contestà:

–¿Surt de tu, això que em preguntes, o bé d'altres t'ho han dit de mi?

35 Pilat replicà:

–Que potser sóc jueu? Són el teu poble i els grans sacerdots els qui t'han posat a les meves mans. Què has fet?

36 Jesús contestà:

–La meva reialesa no és d'aquest món. Si fos d'aquest món, els meus homes haurien lluitat perquè jo no fos entregat als jueus. Però la meva reialesa no és d'aquí.

37 Pilat li digué:

–Per tant, tu ets rei?

Jesús contestà:

–Tu ho dius: jo sóc rei. Jo he nascut i he vingut al món per donar testimoni de la veritat. Tots els qui són de la veritat escolten la meva veu.

Paraula de Déu.

DECISIU

El judici contra Jesús es donà probablement en el palau on habitava Pilat quan anava a Jerusalem. Allà estan, un dematí d'abril de l'any 30, un reu indefens anomenat Jesús i el representant del poderós sistema imperial de Roma.

L'evangeli de Joan conta el diàleg entre ambdós. En realitat, més que un interrogatori, sembla un discurs de Jesús per a aclarir temes que interessen a l'evangelista. A un moment, Jesús fa una solemne proclamació: “Per això he nascut i per això he vingut al món: per a ser testimoni de la veritat. Tots els qui són de la veritat, escolten la meva veu”.

Aquesta afirmació defineix la trajectòria profètica de Jesús: la seva voluntat de viure en la veritat de Déu. Jesús no sols diu la veritat, sinó que cerca la veritat i només la veritat d'un Déu que vol un món més humà per a tots els seus fills.

Per això, Jesús parla amb autoritat, però sense autoritarisme. Parla amb sinceritat, però sense dogmatismes. No parla com els fanàtics, que cerquen imposar la seva veritat. Tampoc com els funcionaris, que al defensen per obligació, encara que no hi creguin. No és guardià de la veritat, sinó testimoni.

Jesús no converteix la veritat de Déu en propaganda. No la utilitza en profit propi sinó en defensa dels pobres. No tolera la mentida o l'encobriment de les injustícies. No soporta les manipulacions. Jesús es converteix així en “veu dels sense veu, i veu contra els que tennen massa veu”. ( Jon Sobrino)

Aquesta veu és més necessària que mai en una societat agafada en greu crisi econòmica. L'ocultació de la veritat és un dels més ferms presuposts d'actuació dels poders financers i la gestió política sotmesa a llurs exigències. Volen fer-nos viure la crisi en la mentida.

Es fa de tot per amagar la responsabilitat dels principals causants de la crisi i s'ignora de manera perversa el sofriment de  les víctimes més dèbils i indefenses. Es fa urgent humanitzar la crisi i posar en el centre la veritat dels que sofreixen i l'atenció primera en llur situació cada dia més greu.

És la primera veritat exigible a tots, si no volem ser inhumans. La primera dada prèvia a tot. No podem avesar-nos a l'exclusió social i la desesperança en la qual estan els més dèbils. Els que seguim a Jesús hem d'escoltar llur veu i sortir instintivament en defensa dels darrers. Qui és de la veritat escolta la seva veu.

EXAMEN DAVANT EL TESTIMONI DE LA VERITAT

Dins el procés en el qual cal decidir l'execució de Jesús, l'evangeli de Joan ofereix un sorprenent diàleg privat entre Pilat, representant de l'imperi més poderós de la Terra i Jesús, un reu lligat que es presenta com a testimoni de la veritat.

Pilat vol saber quina veritat que s'amaga en aquest personatge estrany que està al davant: “ ¿ Ets tu el rei dels jueus ?” Jesús respon i exposa sa veritat en dues afirmacions fonamentals, molt cares a l'evangelista Joan.

“El meu regne no és d'aquest món”

Jesús no és rei de l'estil que Pilat pot imaginar. No prenten ocupar el trono d'Israel ni disputar a Tiberi el poder imperial. Jesús no pertany a aqueix sistema dins el qual es mou el prefecte romà, mantingut per la injustícia i la mentida. No es recolza en la força de les armes. Son fonament és diferent. Sa realesa prové de l'amor de Déu al món. I afegeix:

“Som rei… i he vingut al món per a ser testimoni de la veritat”

És en aquest món on vol exercir sa realesa, però d'una forma sorprenent. No ve a governar com Tiberi sinó a ser “testimoni de la veritat” i fer entrar l'amor i la justícia de Déu en la història humana.

Aquesta veritat que Jesús porta no és una doctrina teòrica. És una crida que pot trasnsformar la vida de les persones. Jesús ho havia dit: “Si us manteniu fidels a la meva Paraula… coneixereu la veritat i la veritat us farà lliures”. Esser fidels a l'Evangeli de Jesús és una experiència única ja que fa conéixer una veritat alliberadora, capaç de fer nostra vida més humana.

Jesucrist és la única veritat de la qual està permès que visquem el cristians:

•¿No cal, dins l'Església, fer un examen col·lectiu davant el “Testimoni de la Veritat”?

•¿Gosarem discernir amb humilitat la veritat i mentida del nostre seguiment de Jesús ?

•¿On veritat alliberadora i on mentida que esclavitza ?

•¿Cal donar passes cap a millors nivells de veritat humana i evangèlica dins nostres vides, nostres comunitats ?  

 

 

 

 

"Quina és la llei que vivim nosaltres?"

Està més que clar que Jesús no presentava ni l’aspecte ni les aspiracions del que tots entenem per un rei.

No tenen res a veure amb Jesús termes com

-palaus

-guàrdies

-luxes

-aristocràcia

-poder

-riqueses

-servidors

-refinaments

-llunyania de la gent

-barres protectores, etc.

Però, curiosament, respon amb rotunditat i convicció: “Jo sóc rei.”

Què pot significar aquesta afirmació en llavis de Jesús?

Per Jesús, ¿en què consistia ser rei?

La frases: “Jo he vingut a donar testimoni de la veritat.”· ens suggereix algunes pistes.

Don Miguel de Unamuno advertia que “la verdad no es lo que hace pensar sino lo que hace vivir.”

Jennifer Rush canta: “Todo puede ser mentira, pero nosotros somos verdad.”

D’aquesta manera, l’artista remarca l’absoluta seguretat que ella té d’estimar el seu home i de ser estimada per ell.

Segons això, el cert és que Déu ens estima.

Jesús ha vingut a testificar l’amor que Déu ens té i aquesta és una veritat que de debò ens fa viure.

De quina manera Jesucrist és Rei?

Jesús va morir crucificat, no perquè Déu vulgui el sofriment, sinó perquè no el vol.

Jesús va viure per a fer el bé i per alleujar el dolor del món.

Això, portat fins a les seves últimes conseqüències, és el que a Jesús el porta a la creu.

I és així, és d’aquesta manera, com Jesucrist és Rei:

-essent bo amb tothom, enemics inclosos

-i fent el bé a tothom, fins a les últimes conseqüències, donant la cara pels últims, pels més desgraciats, desassistits i abandonats.

Un altre camí per esbrinar què significa se rei per a Jesús és fixar-nos en el que va fer amb la seva vida.

Si busquem en els evangelis frases que ens diguin què va venir a fer, trobarem coses com aquestes:

-El fill de l’home no ha vingut a fer-se servir, sinó a servir

-No ha vingut a condemnar el món, sinó a buscar i salvar el que estava perdut

-Ha vingut perquè tinguin vida i la tinguin abundosament

-Ha vingut perquè els que no hi veuen, hi vegin

-Ha vingut a anunciar la pau i a pregonar la felicitat per a tots, començant pels últims, els sense veu, sense vot i sense nom.

Per a Jesús, ser rei consisteix

-en donar-se

-en servir

-en promoure la vida

-en defensar i fer possible la felicitat definitiva per a tots.

Estimar gratuïtament és la llei regia, la llei superior a totes les lleis imaginables.

I aquesta és la que va viure Jesús, fins a la creu.

Aquesta, la que han viscut els sants, fins a la donació personal més heroica.

Aquesta, la que han viscut i viuen els bons homes i les bones dones, fins a l’abnegació i la gratuïtat totals.

Quina és la llei que vivim nosaltres?

-la llei de l’egoisme acaparador

-o la llei de l’amor gratuït?

Quina llei vivim, nosaltres?

Quina és la llei que vivim nosaltres?

 

 

Esta entrada fue publicada en Catequesi infantil, catequesis adolescents i joves, Comunicacions Generals, Pagina Principal. Guarda el enlace permanente.