TEMPS DURANT L’ANY

La parábola del buen samaritano (Lc 10, 25-37)

samarità  15º

El evangelio con el que este 15º domingo del Tiempo Ordinario nos invita a rezar, es más que conocido. En él se nos presenta una parábola que Jesús relata en respuesta a cierta pregunta-trampa que le hace un oyente. Como buen acompañante, Jesús responde primero con otra pregunta que va directa a su propia vida. A él, al legista, le pregunta: “¿qué está escrito en la Ley?”. Jesús se dirige al núcleo vital de la persona, a aquello que sostiene su vida, a su raíz. ¿Qué está escrito en tu ley, esa que has aprendido de memoria y defiendes, esa que explicas cada día…? A nosotros, oyentes de la Palabra, se nos invita hoy a identificarnos con el maestro de la ley y escuchar la pregunta de Jesús: “¿qué está escrito en el Evangelio? ¿Qué lees en él?”.

La parábola es clara y directa y el mensaje final no puede ser más contundente: “Vete y haz tú lo mismo”. La intención de Jesús no es la de dividir el mundo en “buenos y malos”, como quizás nosotros tendemos a hacer al leer el texto. Tanto el sacerdote como el levita tendrían mil razones para no acercarse a un moribundo. Seguro. Los temas de pureza, rituales, obligaciones de aquel tiempo… ya los conocemos. No podemos juzgar desde nuestros criterios actuales, aunque sí podemos comprender perfectamente que Jesús pone como ejemplo a una persona rechazada y odiada en su sociedad: a un samaritano. No hay duda de que, para aquellos que escucharan a Jesús, esto sería algo provocativo y, sin duda, trastocaría sus esquemas. Si nosotros cambiamos ese término por algún otro, seguro que también nos remueve por dentro.

Pero, más allá de fijarnos en quiénes eran “los que pasaban” y de darnos cuenta de cómo Jesús va a señalar que el que más se parece a su Abbá es una persona considerada enemiga, podemos percibir en Él el deseo de dejar algo claro: no hay letra pequeña en su único mandamiento. En la única y principal ley: “amarás al Señor tu Dios con todo tu corazón […] y al prójimo como a ti mismo”, no hay límites ni excepciones.

“Al prójimo como a ti mismo”. ¿Qué parte de esta frase no llegamos a entender? Si lo que sucede es que aún hay dudas de cuál es el prójimo, Jesús lo aclara en su parábola. El prójimo son todos los seres humanos, pero especialmente quienes han caído por el camino, quienes están tirados por los suelos, quienes han sido golpeados de un modo u otro por la vida… No hace falta más que salir un poco de nosotros mismos para ver que el prójimo está a nuestro lado. Lo podemos ver cada día en casa, o al salir a la calle, o al pasar las páginas de un periódico…

Justamente por ser una parábola tan conocida, conviene estar atentos para no perderse ningún detalle. Cada uno de los que pasan por el camino, ven al hombre tirado. No hay modo de negar lo evidente. Me viene al corazón lo que me contaba hace años mi amigo Antonio. Antonio fue diagnosticado a los 15 años de esclerosis múltiple. Cuando apenas rondaba los 20 ya necesitaba de muletas para caminar y lo hacía con gran inestabilidad. Un día, yendo hacia su trabajo (trajeado y arreglado), se cayó y su muleta se escurrió lejos de él. No encontraba forma de levantarse por sí mismo y suplicaba ayuda. Antonio me narró que la angustia que experimentó no fue tanto por el hecho de caerse, sino porque a su alrededor pasaba la gente, lo veían, pero seguían camino pensando que estaba borracho o drogado. Debió pasar bastante tiempo hasta que alguien se acercara o, al menos, a él se le hizo eterno.

Efectivamente, en el camino pasamos al lado de muchos prójimos y los vemos. Pero seguimos de largo. La cuestión fundamental, bien lo sabemos ya, está no sólo en ver, sino en dejarse afectar o no por lo que estamos viendo. Esa fue la clave del samaritano. Que también llegó, lo vio… y sintió lástima. Se dejó afectar. Sintió compasión y actuó implicando su tiempo, sus bienes y su dinero. Implicando su vida.

Dice Hebreos que “la palabra de Dios es viva, eficaz y más cortante que una espada de dos filos: penetra hasta la división del alma y del espíritu, hasta las coyunturas y tuétanos, y discierne los pensamientos y las intenciones del corazón” (Heb 4,12). Ciertamente, leyendo la parábola del buen samaritano, podemos sentir que la Palabra de Dios es viva y cortante. No puede ser más actual. No puede ser más inquietante.

Ojalá la dejemos ser eficaz y alumbre así nuestro presente para que, cada uno de nosotros, mujeres y hombres creyentes, posibilitemos un futuro diferente.

 

Inma Eibe, ccv

 

 


 

COMUNICACIONS:

 

Diumenge   xv   del   Temps   Ordinari

 

EL BON SAMARITÀ

Fes   tu   el   mateix

Per  no   sortir-ne  malparat   d’una   conversa   amb   Jesús,  un   mestre  de   la   llei  acaba   demanant-li :   “I  ¿qui  és   el   meu  proïsme?”. És   la   pregunta  del   qui   només  pensa  en  complir   la   llei.   Li  importa   saber   a   qui  ha   d’estimar  i   a  qui   pot   excloure   del   seu   amor.  No   pensa  en  els   sofriments   de   la   gent.

Jesús,  que   viu   alleugerint   el   sofriment  dels   qui   troba   pel   camí,  trencant  si   cal  la   llei  del   dissabte   o   les   normes   de   puresa,  li   respon amb   un   relat   que   denuncia   de   manera   provocativa   tot  legalisme religiós  que   ignori l’amor  al   necessitat.

En  el  camí  que   baixa   de   Jerusalem  a   Jericó,   un   home  és  assaltat   per   uns   bandolers.   Agredit i  despullat  de   tot,  cau   dins   la   bardissa mig   mort,  lliurat   a   la   seva   sort. No  sabem  qui   és,  sols   que   és   un   “home”.    Podria   ser    qualsevol  de   nosaltres.  Qualsevol  esser   humà abatut  per   la   violència,   la   malaltia,  la   desgràcia,   la   desesperança.

 “Per   casualitat”  passa   pel   camí   un  sacerdot.   El   text  indica   que  és   per   atzar,  com  si  res  tingués  a   veure  allà  un   home   dedicat   al   culte.   El   seu  no   és   baixar  fins   als   ferits  que  estan   a   les   bardisses.  El   seu   lloc  és   el   temple.   L’ocupació,  les   celebracions  sagrades.  Quan  arriba  a   l’atura   del  ferit,  “el  veu,  dóna   una   volta   i   passa   de   llarg”.

La  manca   de   compassió  no  és   només   una   reacció  personal, ja   que   també  un  “acòlit”  del   temple   que   passa  ran   del   ferit “fa   el   mateix”.  És  més  aviat   una   actitud   i   un   perill   que  sotja als   qui  es   dediquen    al   món   del   sagrat:   viure  lluny   del   món   real   on   la   gent  lluita,   treballa  i   sofreix.

Quan  la   religió  no   està   centrada  en   un  Déu,   Amic   de  la  vida   i   Pare   dels   que   sofreixen,  el   culte  sagrat  pot   convertir-se   en   una   experiència   que  allunya  de  la   vida   profana,  guarda   del   contacte  directe  amb  el   sofriment   de   la   gent   i   ens  fa   caminar   sense  reaccionar  davant  els   ferits   que   veiem   dins   la   bardissa.   Segons   Jesús,   no   són  els   homes   del   culte   els   que   millor  poden  mostrar  com   hem  de  tractar  als   que   sofreixen,   sinó   les   persones   que   tenen   cor. 

Pel  camí  arriba   un  samarità.   No   ve   del   temple.   No  pertany  tampoc   al   poble   elegit   d’Israel.   Viu   dedicat   a  una   cosa   tan   poc   sagrada  com  el   seu   petit   negoci   de   comerciant.   Però,  quan   veu   el   ferit,   no  es   demana   si   és   proïsme  o   no.    Es   commou  i   fa   per  a   ell  tot   el   que   pot.   Aquest  és   qui   cal   imitar.   Així   ho   diu   Jesús   al   legista:    “Ves   i   fes  tu   el   mateix”   ¿ A  qui  imitarem  en  el   nostre   camí  quan   trobem  les   víctimes  colpejades per   la   crisi  econòmica dels   nostres   temps ?

José Antonio Pagola

 

La compassió és l’únic que pot fer a la jerarquia més creïble.

Diumenge XV de durant l’any

Josep Llunell

buen-samaritano

La paràbola del Bon Samarità li va sortir a Jesús del cor perquè caminava per Galilea molt atent als pobres i malalts que veia arrecerats en els marges dels camins.
Què volia Jesús?
Volia ensenyar a tots a caminar per la vida amb compassió, però pensava sobretot en els dirigents religiosos.

En el marge d’un camí perillós hi ha un home assaltat i robat que ha estat abandonat mig mort.
Afortunadament, pel mateix camí arriben un sacerdot i després un levita. L’un i l’altre pertanyen al món oficial del Temple. Són persones piadoses. Sens dubte s’apiadaran de l’home robat i malferit.
Però no és així.

En veure el ferit, els dos tanquen els ulls i el cor.
Per ells és com si aquell pobre home no existís: donen una volta i passen de llarg sense ni aturar-se.
Ocupats en la seva pietat i culte a Déu, segueixen el seu camí.
La seva preocupació no són els que pateixen.

A l’horitzó, hi apareix un tercer viatger
–no és sacerdot ni levita
–no ve del temple ni pertany al poble elegit
–és un menyspreable samarità
–d’ell es pot esperar el pitjor.

Però, en veure l’home malferit se li commouen les entranyes.
No passa de llarg.
S’apropa i fa tot el que pot:
–desinfecta les ferides
–les cura
–i les embena

Després amb la seva cavalcadura el porta fins a l’hostal.
Allà el cuida i procura que el siguin atenent.

Difícilment es pot imaginar una crítica i una crida més incisiva de Jesús als seus seguidors i, de manera ben directa, als dirigents religiosos.
No n’hi ha prou que a l’Església hi hagi institucions, organismes i persones que estiguin a prop dels que pateixen.
És tota l’Església la que ha d’aparèixer públicament com la institució més sensible i més compromesa amb els que pateixen física i moralment.

Si a l’Església no se li commouen les entranyes davant els ferits de les cunetes, el que faci i el que digui serà pràcticament irrellevant.
En concret, és la compassió l’únic que pot fer a la jerarquia més humana i més creïble.
I a nosaltres també.

Insistim i resumim: Què és el que la paràbola en sí ens vol ensenyar?
Està més que clar: el sacerdot baixava, o sigui, venia del Temple de Jerusalem.
El que la paràbola ens diu és que tant el capellà com l’aprenent de capellà, els oficiants del culte religiós, no relacionen ni uneixen la “religió” amb la “misericòrdia”.
I, a més, són responsables i culpables d’aquesta gran dissociació.

Per què?
Perquè tant l’un com l’altre van veure l’home malferit i mig mort però van donar l’esquena a la situació per desentendre’s del dolor del pobre ferit i robat.
Ells se sentien tranquils en la seva consciència amb l’observança de l’estrictament sagrat: ells venien del Temple!

En última instància el que la paràbola ens ensenya és que la tranquil·litat de consciència que proporciona el culte sagrat –anar a missa, per exemple– té l’enorme perill de fer-nos insensibles al sofriment humà. Cecs, sords i muts davant les sofrences humanes.
Per desgràcia, això es confirma amb l’experiència molt més del que segurament imaginem.
Com si el fet d’anar a missa ens dispensés de solidaritzar-nos amb els que s’ho passen malament.

És aquest el nostre cas?
És aquesta la nostra conducta?
Desentendre’ns, per sistema, dels que s’ho passen malament?

 

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