TEMPS DURANT L’ANY

Vint-i-tresè diumenge – Temps Ordinari

Sav 9, 13-18
Fil 9b-10. 12-17
Lc 14, 25-33

  1. L'evangeli d'avui és d'aquells que fa pensar. Jesús ens exposa les condicions per ser deixebles seus. I això ens planteja un interrogant seriós. Com és que després de tants anys de ser practicants, de celebrar el Nadal, de viure la Quaresma i la Pasqua, de participar a les eucaristies, de fer les nostres pregàries, i altres coses, ¿com és que ens sentim encara tan lluny de l'ideal que ens proposa Jesús? Per què?

 

2. Penso que la resposta ens la dóna l'últim verset de l'evangeli d'avui. Diu Jesús: "Així també ningú de vosatres no pot ser deixeble meu, si no renuncia a tot el que té". "A tot"- diu Jesús.


Sí, nosaltres volem ser cristians, i no es pot negar que fem moltes de les coses que ens diu Jesús. No tot ho fem malament, és clar. Però, si som sincers, hem de reconèixer que tots tenim un "raconet", un petit "tresor", al qual nosaltres no acabem de renunciar mai.


Per a uns serà, per exemple, la seva comoditat. Faran certes coses, però mentre no els portin problemes o maldecaps. Això no va per a ells.
Per a altres, serà el seu nivell de vida. Ja ho saben que hi ha persones que s'ho passen malament i que caldria ajudar-les: hi ha misèria i fam en el Tercer Món. I també a prop nostre. Ja ho saben. Però si prestar aquest ajut, suposa renúncies per a ells, que no hi comptin. Ells volen viure bé.
Per a altres seran, potser, raons de prestigi, de poder figurar, d'amor propi. Seran capaços de fer moltes coses, algunes potser difícils, però amb una condició: que puguin tenir "protagonisme": que els doni prestigi. Ara, si es tracta de fer coses necessàries, però que no donen lluïment o que obliguen a restar en segon terme, no s'hi avindran: no ho faran.

I en fi, altres coses que podríem dir i que cadascú se sap.
El cert és que, sense negar que som capaços de fer moltes coses de les que ens demana Jesús, cal reconèixer amb humilitat, que tots ens guardem un "raconet" que és innegociable: no hi volem renunciar.
Tots tenim un "tresor" que, més o menys conscientment, valorem més que Jesús. I això és el que ens destorba de ser cristians de veritat. Perquè ser cristià suposa que l'amor i la fidelitat a Jesús és el valor més important de la meva vida. Si no és així, pròpiament no sóc cristià.
Quin és el valor més important de la meva vida, aquell que preval per damunt de tot? Realment és la fidelitat a l'evangeli?

 

3. És possible que, en algun moment de la nostra vida, hàgim de definir-nos davant de qüestions difícils: un negoci brut, un amor egoista, una causa injusta, una petició d'ajut…


L'evangeli d'avui deixa ben clar que a l'hora de prendre la decisió, allò que ha de passar per damunt de tot, ha de ser Jesús. No hi ha d'haver res que estigui per damunt d'aquesta fidelitat. Res.


Amb tot, no confonguem les coses. És evident que ser cristià suposa renúncies. Evident.


Però això no significa quedar-nos buits. Al contrari: és renunciar a certes coses, però per quedar-nos més plens: més plens de l'amor del Senyor que és l'única font de la joia, de la pau, de l'esperança autèntiques.
No tinguem por de renunciar per Jesús: no hi sortirem pendent. Ell mai no es deixa vèncer en generositat. Renunciar per Jesús, no és empobrir-se, sinó enriquir-se: és una bona inversió.


Això ens fa comprendre també l'afirmació de Jesús, que diu que l'hem d'estimar més a Ell que els pares, esposa, fills o germans.
No tinguem por: aquesta preferència per Jesús no suposa deixar oblidats o abandonats aquells que més estimem.


Perquè l'amor de Déu no exclou, sinó que integra. L'amor sincer a Déu, dóna més tendresa i més profunditat a l'amor humà. Com més estimem el Senyor, més augmentarem i perfeccionarem el nostre amor als pares, espòs o esposa, fills o germans.


Perquè l'acostament al Senyor va destruït el nostre egoisme que és l'obstacle que ens impedeix d'estimar de veritat.


Posem l'amor de Jesús en el centre del nostre cor i deixem-nos guiar per ell. Mai no ens n'haurem de penedir.


Reflexionem-hi.

 

 

 

 

COMUNICACIONS:

Pregària 1 Setembre 2016.

Monició d’entrada: Joan Perelló.

Explicació de la celebració: Mª. Magdalena.

Inici: pag. 10

Entrada “bandera”.

Exposició Santíssim.

Cant d’entrada:  Cant nº 20 “Juntam les mans germans.”

Reso de Vespres:       (a dos cors).

Antífones: 

Lectura i responsori:     (Amàlia).

Magnificat: (cantat i drets).

Pregàries + Oració: pag.   20 i 21                    

Pare nostre + Oració president.

Oració personal: 15 minuts.

Cant: “Jo crec en vos Bon Déu,”

Pregàries comunitàries.

La FELICIDAD (Papa Francesc JMJ 2016)        

Cant: Pange Lingua

         Benedicció.

Cant final: “Salve Regina”

 

DIUMENGE   XXIIIº   del   Temps   Ordinari.

 

 

Realisme…responsabilitat…

Els  exemples  que   Jesús  fa servir  són  diferents,   però  la   seva   ensenyança  és   la   mateixa:   qui   comença   un  projecte   important   de   manera   arriscada,   sense   examinar   si   té   mitjans   i   forces  per   assolir   el   que   pretén,  s’exposa   a   fracassar.

Cap  pagès  construeix  una   torre  per   a   protegir  les   seves   vinyes,  sense  calcular   abans  si   la   podrà   acabar   amb   èxit,   no   fos   cosa  que  quedés  a   mig   fer,   i   els   veïnats   se’n   riurien.  Cap  rei  vol   entrar   en   guerra  amb   l’enemic  poderós   si  abans  no   analitza  si  podrà  assolir   la   victòria,…  Seria   un   suïcidi.

De primer   cop,   sembla   que   Jesús  està   convidant   a   un    comportament  prudent   i  previsor,  lluny   de   l’audàcia    amb   que   sol   parlar   als    seus.   Res   més   enfora  de   la   realitat.   La   missió   que    vol   comanar  als   seus   és   tan   important   que   ningú   ha  de  comprometre’s  de   manera   inconscient,  temerària   o   presumptuosa.

La  seva   advertència    té   força   actualitat  en  aquests   moments   crítics   i   decisius  pel    futur  de   la   nostra   fe.   Jesús  crida,  més   que   res,  a   la   reflexió   madura:  els   dos   protagonistes   de   les   paràboles “es   seuen”  per  reflexionar.   Seria  greu  irresponsabilitat   viure  com  a   deixebles  de   Jesús,  sense   saber   que   es vol,  sense   saber  on  es   vol  arribar,  sense  tenir   en   compte   els   mitjans  de   feina.

¿ Quan    ens   seurem   i   pensarem …   com    unir   forces,  pensar   junts   i   cercar  entre   tots   el   camí  a   seguir ?    ¿ Més  temps,  més  escoltar   l’evangeli,   més   meditació   i   descobrir   crides,  desvetllar   carismes,  cultivar   estils   renovats  de   seguir  Jesús… Ho   necessitem ?

Jesús   crida   també   al   realisme.   Vivim   un   canvi   soci-cultural   que   no   té   precedents.   ¿ És   possible  contagiar   la   fe  a  aquest   món   nou    que   neix,  un   món  que   no   coneixem   bé  i  manco  comprenem   per    dedins ?  ¿ És  possible   facilitar   l’accés   a  l’Evangeli  passant   per   alt  els   pensaments,  sentiments   i   llenguatge   dels   homes   i   dones   del   nostre   temps ?    ¿ No   és   un   error   respondre   als   desafiaments  d’avui   amb  “estratègies”   d’ahir ? 

Seria   temerari    en   aquests   temps   actuar    de   manera   inconscient  i  cega.  Ens  exposaríem   al   fracàs,  a  la   frustració   i   fins   i   tot  al   ridícul.  Segons  la   paràbola,  la   “torre   sense   acabar”  provoca  les   burles   de  la   gent   cap   al   constructor.  No   podem   oblidar   el   llenguatge   realista   i   humil   de   Jesús   que   convida   als   deixebles   a   ser   “ferment”   en   mig   del   poble    o   sal    que   dóna  nou   sabor   a   la   vida   de   les   persones.

José Antonio Pagola

23 Temps  ordinari – C
(Lucas 14,25-33)

04 de setembre  2016

 

 

Cadascú sap el nom del seu “déu” privat. 

Diumenge XXIII de durant l’any

 

Hi ha quelcom que resulta escandalós i fins i tot insuportable a qui s’apropa a Jesús des del clima
–d’autosuficiència
–i d’afirmació personal de l’home del segle XXI.

Jesús és radical a l’hora de demanar una adhesió a la seva persona.
Què vol dir això?
Que l’home ha de subordinar-ho tot al seguiment incondicional de Jesús.
Les paraules de Jesús són clares i rotundes: “El que no renuncia a tots els seus béns no pot ser deixeble meu.” 

L’home experimenta des de la fondària del seu cor l’anhel de llibertat. 
Però, tot i així, hi ha una experiència que segueix imposant-se de generació en generació: l’home sembla condemnat a ser esclau d’ídols. 
Què vol dir això?
Cadascú busquem un “déu” que ens sembla essencial per viure. 
Quelcom que ens domina i s’apodera de nosaltres profundament. 

Per un cantó, busquem
–ser lliures
–independents
–autònoms
però, a la vegada, sembla que no podem viure sense lliurar-nos a algun ídol que orienti i determini la nostra vida sencera.

Aquests ídols són molt diversos:
–el diner
–la salut
–el prestigi social
–el sexe
–la tranquil·litat
–la felicitat a qualsevol preu
Cadascú sap el nom del seu “déu” privat. 

Per això, quan en un gest d’ingènua llibertat fem un acte perquè ens dóna la real gana hem de preguntar-nos, honradament, què és el que en aquell moment ens domina i a qui estem obeint en realitat. 

La invitació de Jesús és provocativa.
Només hi ha un camí per apropar-nos a la llibertat i només el comprenen aquells i aquelles que s’atreveixen a seguir Jesús incondicionalment. 

Què significa això?
Primer: viure en obediència total a Déu Pare, origen i centre de referència de tota vida humana. 
I segon: servir desinteressadament les persones, viscudes i tractades com a veritables germans. 

És això el que nosaltres fem habitualment?

llunell- XXIII

Esta entrada fue publicada en Comunicacions Generals, Pagina Principal. Guarda el enlace permanente.