TEMPS PASQUAL

TERCER   DIUMENGE   DE PASQUA:

CAMÍ D'EMAÚS

Es feu trobadís

als dos deixebles

alliçonant-los.

Tot i tot no el van conèixer

quan feren un gest d'acollida

d'asseure's a la taula

van saber qui era.

La fe no és

qüestió de sermons,

és una acollida

al Ressucitat.

3 Pascua (A) Lucas 24, 13-35
ACOGER LA FUERZA DEL EVANGELIO
JOSÉ ANTONIO PAGOLA, lagogalilea@hotmail.com
SAN SEBASTIÁN (GUIPUZCOA).

ECLESALIA, 30/04/14.- Dos discípulos de Jesús se van alejando de Jerusalén. Caminan tristes y desolados. En su corazón se ha apagado la esperanza que habían puesto en Jesús, cuando lo han visto morir en la cruz. Sin embargo, continúan pensando en él. No lo pueden olvidar. ¿Habrá sido todo una ilusión?

Mientras conversan y discuten de todo lo vivido, Jesús se acerca y se pone a caminar con ellos. Sin embargo, los discípulos no lo reconocen. Aquel Jesús en el que tanto habían confiado y al que habían amado tal vez con pasión, les parece ahora un caminante extraño.

Jesús se une a su conversación. Los caminantes lo escuchan primero sorprendidos, pero poco a poco algo se va despertando en su corazón. No saben exactamente qué. Más tarde dirán: “¿No estaba ardiendo nuestro corazón mientras nos hablaba por el camino?”

Los caminantes se sienten atraídos por las palabras de Jesús. Llega un momento en que necesitan su compañía. No quieren dejarlo marchar: “Quédate con nosotros”. Durante la cena, se les abrirán los ojos y lo reconocerán. Este es el primer mensaje del relato: Cuando acogemos a Jesús como compañero de camino, sus palabras pueden despertar en nosotros la esperanza perdida.

Durante estos años, muchas personas han perdido su confianza en Jesús. Poco a poco, se les ha convertido en un personaje extraño e irreconocible. Todo lo que saben de él es lo que pueden reconstruir, de manera parcial y fragmentaria, a partir de lo que han escuchado a predicadores y catequistas.

Sin duda, la homilía de los domingos cumple una tarea insustituible, pero resulta claramente insuficiente para que las personas de hoy puedan entrar en contacto directo y vivo con el Evangelio. Tal como se lleva a cabo, ante un pueblo que ha de permanecer mudo, sin exponer sus inquietudes, interrogantes y problemas, es difícil que logre regenerar la fe vacilante de tantas personas que buscan, a veces sin saberlo, encontrarse con Jesús.

¿No ha llegado el momento de instaurar, fuera del contexto de la liturgia dominical, un espacio nuevo y diferente para escuchar juntos el Evangelio de Jesús? ¿Por qué no reunirnos laicos y presbíteros, mujeres y hombres, cristianos convencidos y personas que se interesan por la fe, a escuchar, compartir, dialogar y acoger el Evangelio de Jesús?

Hemos de dar al Evangelio la oportunidad de entrar con toda su fuerza transformadora en contacto directo e inmediato con los problemas, crisis, miedos y esperanzas de la gente de hoy. Pronto será demasiado tarde para recuperar entre nosotros la frescura original del Evangelio.

ACOLLIR LA FORÇA DE L’EVANGELI

José Antonio Pagola.

Dos deixebles de Jesús van allunyant-se de Jerusalem. Caminen tristos i desolats. En el seu cor s’ha apagat l’esperança que havien posat en Jesús, en veure’l morir a la creu. No obstant això, continuen pensant en ell. No el poden oblidar. Haurà estat tot una il•lusió?

Mentre conversen i discuteixen de tot el viscut, Jesús s’acosta i es posa a caminar amb ells. No obstant això, els deixebles no el reconeixen. Aquell Jesús en el qual tant havien confiat i que havien estimat potser amb passió, els sembla ara un caminant estrany.

Jesús s’uneix a la seva conversa. Els caminants l’escolten primer sorpresos, però a poc a poc alguna cosa es va despertant en el seu cor. No saben exactament què. Més tard diran: “No és veritat que el nostre cor s’abrusava dins nostre mentre ens parlava pel camí?”

Els caminants se senten atrets per les paraules de Jesús. Arriba un moment en que necessiten la seva companyia. No volen deixar-lo marxar: “Queda’t amb nosaltres”. Durant el sopar, se’ls obriran els ulls i el reconeixeran. Aquest és el primer missatge del relat: Quan acollim Jesús com a company de camí, les seves paraules poden despertar en nosaltres l’esperança perduda.

Durant aquests anys, moltes persones han perdut la confiança en Jesús. A poc a poc, se’ls ha convertit en un personatge estrany i irreconeixible. Tot el que saben d’ell és el que poden reconstruir, de manera parcial i fragmentària, a partir del que han escoltat de predicadors i catequistes.

Sens dubte, l’homilia dels diumenges compleix una tasca insubstituïble, però resulta clarament insuficient perquè les persones d’avui puguin entrar en contacte directe i viu amb l’Evangeli. Tal com es porta a terme, davant d’un poble que ha de romandre mut, sense exposar les seves inquietuds, interrogants i problemes, és difícil que aconsegueixi regenerar la fe vacil•lant de tantes persones que cerquen, de vegades sense saber-ho, trobar-se amb Jesús.

No ha arribat el moment d’instaurar, fora del context de la litúrgia dominical, un espai nou i diferent per escoltar junts l’Evangeli de Jesús? Per què no reunir-nos laics i preveres, dones i homes, cristians convençuts i persones que s’interessen per la fe, per escoltar, compartir, dialogar i acollir l’Evangeli de Jesús?

Hem de donar a l’Evangeli l’oportunitat d’entrar amb tota la seva força transformadora en contacte directe i immediat amb els problemes, crisis, pors i esperances de la gent d’avui. Aviat serà massa tard per recuperar entre nosaltres la frescor original de l’Evangeli.

Esta entrada fue publicada en catequesis adolescents i joves, Comunicacions Generals, Pagina Principal. Guarda el enlace permanente.