TEMPS DURANT L’ANY

 

 

DIUMENGE   QUINT   del   Temps   Ordinari

 

COMUNICACIONS:

– Les nostres Parròquies juntament amb les Comunitats Neocatecumenals organitzam un cicle de conferències per a adults. Se faran a la Parròquia de sant Pau els dilluns i dijous a les 20’30 h. i començaran aquest pròxim dilluns dia 6. Estan obertes a totes les persones que hi vulguin participar.

 

-Amb el lema «El món no necessita mes menjar sinó gent més compromesa» celebrarem, com cada any per aquestes dates, la Campanya contra la Fam en el món. Divendres dia 10 serà el dia del dejuni voluntari amb solidaritat amb totes les persones que no tenen res per menjar. I a les misses del pròxim cap de setmana, totes les col·lectes seran destinades a Mans Unides per ajudar a pal·liar el greu problema de la fam en el món. Avui podeu recollir els sobres.

ManosUnidas

 

 

 

 

 

 

Sortir  a   les   perifèries

Jesús  ens   fa   conèixer,  amb   dues   imatges  sorprenents   i   atrevides,    el   que   pensa   i   espera   dels   seus   seguidors.   No  mirar  l’interès   propi,   el   prestigi   o   el   poder.    Malgrat  ser    un   grup   petit   dins  l’immens  Imperi  Romà,  han   de   ser    la   “sal”  que   necessita   la   terra   i   la   “llum” que   manca    en   el   món. 

“Vosaltres   sou  la   sal   de   la   terra”.   Les   persones  senzilles  de   Galilea  capten  de   seguida   el  llenguatge   de   Jesús.   Tot   el   món   sap   que   la   sal   serveix,  sobretot,   per   donar   gust  al   menjar   i   conservar  els   aliments   que   no   es   corrompin.   De   la   mateixa   manera,   els   deixebles   de  Jesús   han   de  contribuir  a   que   la   gent  trobi   el   gust   a   la   vida   no   corrompuda.

 “Vosaltres   sou   la   llum   del   món”.  Sense   la   llum   del   sol,   el  món   queda  a   les   fosques:  no   ens   podem   orientar,…  no  podem  fruir  de   la   vida  dins   l’obscuritat.  Els  deixebles   de   Jesús   poden   aportar    la   llum   necessària   per  a   orientar-nos,  aprofundir   en   el   sentit   últim   de   l’existència   i   caminar   amb   esperança.

Ambdues   metàfores  coincideixen    en   l’ important:   Aïllada   dins   un   recipient,   la   sal   no   serveix    per   res.   Només   quan  entra  en   contacte   amb   els   aliments   i   es   dissol   en   el   menjar   dóna  gust   al   que   mengem…  El   mateix  per   la   llum.   Tancada   i   amagada   no   il·lumina   a   ningú.   Sols   estant    al   mig  de   les   fosques    pot    il·luminar    i   orientat.  Una   Església   aïllada    del   món   no   és   ni   llum   ni   sal.

El   Papa   Francesc  ha   vist  que   l’Església   viu   tancada   dins   ella,  paralitzada  per   les   pors  i  massa   allunyada   dels   problemes   i   sofriments    per    a   poder   donar  gust   a   la   vida   moderna    i   oferir   llum   d’Evangeli.   La    seva   reacció    prompte   i   immediata:  “Hem  d’anar  a   les   perifèries  existencials”.

El   Papa   insisteix   un   pic   i   un   altre:  “M’estimo   més   una   Església   accidentada,   ferida   i   tacada   per   sortir   al   carrer   que   una   Església  malalta   per   tancada   i  acomodada  en  les   pròpies   seguretats.  No   vull   una   Església  preocupada   per   ser   el   centre   i   que   acaba  clausurada   en  un   embolic   d’obsessions   i    procediments”.

 

La   crida   de   Francesc   va   per  a   tots   els   cristians:  “No   podem  quedar-nos  tranquils   en    espera   passiva   dins   els   temples”.  “L’Evangeli   ens   convida   sempre   a   córrer   el   risc     de  l’encontre  amb   el   rostre   de   l’altre”.  El  Papa  vol   introduir   dins   l’Església   el    que   ell   diu  la  “cultura  de   l’encontre”.  Està   convençut   de   que  “el   que   necessita  avui  l’Església   és   capacitat   de   curar   ferides   i   donar   calor   als   cors”.

DIU 5

 

 

 

 

 

 

S'ha tornat insípida, la nostra fe?

Diumenge V de durant l’any

Josep Llunell

Amb una pinzellada, no exempta d’un cert humor, Jesús va tenir l’ocurrència de definir els seus seguidors amb uns trets ben característics als que els cristians hi hem fet poca o nul·la atenció. 
Jesús veu els seus deixebles com homes i dones que han de ser “sal de la terra”. És a dir: gent que posi sal a la vida. 
“Vosaltres sou la sal de la terra” –ens diu Jesús–. Però si la sal es torna sosa, amb què la salaran?

Els especialistes ens han parlat dels diversos aspectes del simbolisme religiós de la sal, molt estès en el món antic. 
La sal hi apareix com imatge del que purifica
–del que dona gust i sabor
–el que conserva els aliments que ens nodreixen.

Ben segur que la gent senzilla, que escoltava Jesús, captaven el simbolisme de la sal i entenien que l’evangeli pot posar en la vida de l’home un sabor i una gràcia desconeguts. 
Harvey Cox ha dit que l’home occidental: “ha ganado todo el mundo pero ha perdido su alma. Ha comprado prosperidad al precio de un vertiginoso empobrecimiento de sus elementos vitales.”
El tedi
L’avorriment
L’absència de sentit de la vida amenacen a molts i a moltes.

Les arrels d’aquest fenomen són complexos. 
La societat industrial ens ha fet
–més laboriosos
–més metòdics i organitzats
Però també
–menys festius
–menys lúdics
–menys imaginatius.

Els anàlisis dels observadors ens diuen que 
–el talant festiu
–la tendresa
–la fantasia
–la creativitat
–el goig del jugar i del compartir 
estan en una situació lamentable.

Estem en una mena d’anèmia de vida interior que ens impedeix experimentar i viure la vida de cada nou moment d’una manera més intensa, més alegre, més fecunda, més participada, més fraternal.

A on es troba la sal dels creients?
A on hi ha creients amb capacitat de contagiar entusiasme als altres?
Voleu dir que la nostra fe no ha esdevingut insípida?

Hem de redescobrir que la fe és sal que ens pot assaborir i que ens pot fer viure d’una manera nova tot plegat
–la convivència i la solitud
–l’alegria i la tristesa
–el treball i la festa
–la vida i la mort.
Ho hem redescobert, nosaltres, això?

L’evangeli, per tant, no és un missatge de renúncies i de penalitats.
I, encara menys, no és una crida a portar una vida ingrata, desagradable i sense els al·licients que Déu mateix ha posat en aquest món i en aquesta existència.
Ara bé: el més important que hi ha en aquest evangeli està en què allò de positiu i bonic de la vida no se’ns regalarà, sinó que hem de facilitar-ho nosaltres als que ens envolten.

Però, com fer-ho això?
No a base de sermons, ordres, prohibicions, amenaces. 
Jesús no vol res de tot això.

El que Jesús vol és:
que visquem de tal manera, que el nostre comportament sigui de tal naturalesa que la gent, les persones, en veure’ns
–se sentin millor
–se sentin feliços
–se sentin amb ganes de tenir fe en Déu
–que es produeixi un autèntic i saludable contagi.

Però, com és lògic, això no s’aconsegueix sinó a base de dues realitats fonamentals.
–Primera: una gran humanitat: saber i voler sintonitzar amb els altres, posar-se a la seva pell. 
–Segona: una profunda espiritualitat, és a dir: mantenir la millor relació personal amb Déu cada dia i a cada nou instant.

Vet aquí les dues fonts d’energia que donen vida.
I una vida abundosa i feliç.

Ho hem descobert, això, nosaltres?
Realment, ho practiquem?
Què és el que de debò pot convèncer?
No és, ni serà la força dels arguments.
El que sedueix i convenç és la força de la vida, el testimoniatge explícit i continuat i permanent.
Com és el nostre testimoniatge?

 

************

Esta entrada fue publicada en Comunicacions Generals, Pagina Principal. Guarda el enlace permanente.