TEMPS DURANT L’ANY

 

 

COMUNICACIONS:

AVISOS 13-14 AGOST

Dilluns és la festa de la Mare de Déu Assumpta.

– Les misses a totes les Parròquies seran com els diumenges.

– A  la Parròquia dels Dolors hi ha el llit de la Mare de Déu morta, la qual podeu passar a venerar fins dimarts dia 16.

 

LLIT

**********

 

DIUMENGE   XXº   del   Temps   Ordinari

 

DIUMENGE   VINTÈ

L'evangeli d'avui és d'aquells que, en un primer moment, ens deixa desconcertats. Sempre diem que Jesús és benèvol i humil de cor, que vol la pau, que vol la unió , que vol que tots siguem germans.
I avui, Ell mateix ens assegura que ha vingut a calar foc i a portar la divisió. I amb quina força ho diu! Amb apassionament diríem.
Com entenc jo aquestes paraules de Jesús? Quan les escolto, sento també néixer divisió dintre del meu cor? Com reacciono?


 Evidentment, Jesús desitja que els homes siguem capaços de viure en pau, sentint-nos germans. Precisament per aconseguir tot això, Ell va donar la vida i ens va deixar el manament d'estimar-nos els uns als altres.
Però no confonguem les coses: hi pot haver una pau i una unió falses, no volgudes per Jesús. Ell no vol una pau mandrosa: la pau dels qui s'instal·len en la vida còmoda de la mediocritat. Jesús no vol una pau que sigui fruit de l'evasió de responsabilitats.


Si, per evitar-nos problemes i complicacions, no protestéssim contra la mentida, contra l'abús dels dèbils, contra la injustícia, llavors, tal vegada no crearíem crispacions. Potser no. Però sols seria una pau i unió aparents , falses. Certament no seria la pau i la unió que vol Jesús, l'única que és sòlida, ferma, autèntica: l'única capaç de construir un món solidari, el Regne de Déu.


M'esforço per construir aquesta pau? O prefereixo callar per evitar-me complicacions?
Si fos així, no ens queixem perquè els governants, o qui sigui, contemplen passivament el que passa en tants llocs de la nostra societat i del nostre món. Nosaltres, estaríem fent el mateix.


Hem de reconèixer que, sovint, som bastant incoherents. Nosaltres parlem molt, però potser en la pràctica, sols aspirem a un cristianisme "light" que s'evadeix de prendre compromisos. Però això no soluciona res.
 

 No és això el que vol Jesús. Ell ens ha dit, d'una manera molt gràfica, que dins d'una mateixa casa n'hi haurà cinc de dividits: "Tres contra dos i dos contra tres".


Vol que entenguem que construir la seva pau, és a dir, acceptar l'evangeli amb totes les seves conseqüències, té un preu.


Si, seguint l'evangeli, jo prenc certes decisions, pot passar que no hi estiguin d'acord algunes de les persones que m'envolten. I llavors, es podrà crear a prop meu un clima hostil. Poc amistós.


Això pot passar, per exemple, si rebutjo de participar en un negoci "brut", o si em poso al costat d'una persona que es tractada injustament. O, també, si dono gratuïtament una part del meu temps, o si renuncio a la venjança, o em nego a avortar… Em diran que sóc estúpid, babau…
Però és aquesta l'actitud que ens demana Jesús: no que siguem violents o destructors, sinó que defensem els valors de l'evangeli. I que ho fem amb tanta fermesa, que no ens fem enrere, encara que hi hagi prop nostre persones que no ho entenguin.


Ser cristià és acceptar que el valor màxim de la vida, aquell que està per damunt de tots, és Jesús, el seu Evangeli.


És aquest el meu estil de viure? ÉS aquesta la meva fermesa? Quin és, per a mi, el valor màxim, aquell que tinc per irrenunciable?


 
Finalment, Jesús també ens ha dit que venia  "a calar foc a la terra". El foc a la Bíblia, és un dels signes de Déu. És aquest foc el que Jesús ve a propagar: del foc de Déu.  No és un foc destructor com aquell que crema boscos, sinó un foc purificador que neix de l'amor que ens té.
A través de la Paraula de Jesús i del seu Esperit, es va destruint el mal que hi ha en nosaltres i es va purificant els nostres cors.


I un cor purificat, és un cor que estima. I és també l'única capaç de viure i d'irradiar la pau de Jesús: la verdadera pau.


Preguntem-nos si deixem obrar el Senyor en el nostre cor: si ens deixem purificar pel seu foc. Com canviaríem!


Reflexionem-hi. 

Lluís Armengol sj

 

 

calar

Calar   foc…

No   són   pocs   els   cristians   que,  com   si   haguessin   posat   arrels  en   una    situació   de   benestar,  pensen  en   el   cristianisme   com   una   religió  que,  fort   i   no   et   moguis,   ha  de   tenir    cura   de   mantenir  la   llei   i   l’ordre  establert.

Per   això,  sona   a   estrany  escoltar   en  boca   de   Jesús  dites   que   conviden,   no   a   l’immobilisme   i   conservadorisme,  sinó  a   la  transformació   profunda  i   radical   de   la   societat:  “He  vingut   a   calar   foc   en   el   món   i   bé  n’haja  si  estigués   ja   cremant…   ¿Penseu  que   he   vingut   a   dur  pau  al   món?  No,  més tost   divisió”.

No  resulta  fàcil   veure   Jesús   com  el  que   duu  foc  destinat  a   destruir   tanta   mentida,  violència  i   injustícia.  Un   Esperit  capaç  de   transformar   el   món,   de   manera   radical,  fins   i   tot   enfrontant  i   dividint  les   persones.

El   creient   en   Jesús   no   és   un   persona   fatalista   que   es   resigna  davant  la   situació,   cercant  part   damunt   de   tot,  tranquil·litat  i  pau   falsa.  No  és   un   immobilista  que   justifica  l’actual  ordre   de   coses,   sense   fer   res  amb   ànim   creador   i   solidari   per   un   món   millor.   Tampoc   és   un   rebel   que,  mogut   per   ressentiment,  ho   tira  tot  per   avall    per   a   assolir  ell   mateix   el  lloc  d’aquells   als   quals   ha  tirat   per   avall…

Qui   ha   entès   Jesús   actua   mogut   per   la   passió   i   aspiració   de   participar   i   col·laborar    en   un   canvi   total.   El  cristià   vertader  porta  la   “revolució”  dins   el   seu   cor.   Una   revolució  que   no   és  “cop  d’estat”,  canvi   qualsevol   de   govern,   insurrecció   o   relleu   polític,   sinó   recerca  d’una   societat   més   justa.

L’ordre   que,    freqüentment   defensem,   és   més   tost   un   desordre…  No   hem   assolit   encara    donar   de   menjar   a   tots   els   qui   passen   fam,  ni  garantir   a   cada   persona   els   seus   drets….  ni   tan   sols   eliminar  les   guerres  o   destruir  les   armes   nuclears…

Necessitem  una   revolució   més   profunda  que   les   revolucions   econòmiques.   Una  revolució   que   transformi   les   consciències   dels   homes   i   dels   pobles.    H. Marcuse  va   escriure   que   necessitem  un   món  “en  el   qual   la   competència,   la   lluita  dels   individus    uns   contra   els  altres,  l’engany,   la   crueltat   i   la   massacre   ja   no   tinguin   raó   de   ser”. 

Qui  segueix  Jesús,   viu   cercant  ardentment    que   el   foc   encès   per   ell   cremi   cada   cop   més   en   aquest   món.   Però,   abans   tot,  s’exigeix   a   ell   mateix   una   transformació   radical:   “només  es   demana   als   cristians   que   siguin   autèntics.   Aquesta  és   la   vertadera   revolució”  (E. Mounier).


José Antonio Pagola

 

 

Es planifica tot, però s’oblida l’essencial.

Diumenge XX de durant l’any

Josep Llunell

Amb Jesús no hi ha manera de confondre’s ni d’equivocar-se.
La seva paraula viva i penetrant
la frescor de les seves imatges i paràboles
el seu llenguatge concret, imprevisible no enganyen. 

A Jesús li encanta viure i fer viure. 
La seva passió és la vida: la vida íntegra, poderosa, sana, la vida viscuda en la seva màxima intensitat. 
Jo sóc la vida, ens diu. Jo he vingut a portar foc a la terra. He vingut perquè tinguin vida i la tinguin abundosament. 
Jesús capta la vida des de les seves mateixes arrels.
La seva mirada no està obsessionada per l’èxit, l’útil, el raonable, el convencional. 

Quan se sent Déu com a Pare i als altres com a germans, canvia la visió de la realitat. 
El primer és la vida feliç de tothom per damunt de creences, costums, lleis. 
Per això, Jesús no s’embolica en teories abstractes ni s’ajusta a temes reclosos. 
La seva paraula desvetlla el millor que hi ha en cadascú.
Sabem que té tota la raó quan crida a viure l’amor sense restriccions. Jesús convida a transgredir cap enlaire els sistemes religiosos i socials. 
Cada cop més. Cada cop millor. El seu missatge ens sacseja, ens impacta, ens transforma. 
Els seus contemporanis capten en Ell una realitat diferent. 
Jesús no va ser primàriament cap mestre de cap credo verdader ni de cap moral recta. 
Més aviat va ser mestre d’un estil de vida nou, d’un camí en continua transformació.

Les societats modernes segueixen desenvolupant cegament una vida molt racionalitzada i organitzada, però gairebé sempre privada de veritable amor. 
Manen el diner i el fet de competir, hem de ser pragmàtics. 
No hi ha lloc per a la intel·ligència del cor. Cal ajustar-se a les lleis del mercat.
Es planifica tot, però s’oblida l’essencial: les necessitats més fondes i entranyables de la persona humana. 

El món actual necessita orientació. Les ideologies no donen vida. 
I el que avui més necessitem és: una renovada confiança per a transformar la vida i fer-la més humana. 

Les religions estan en crisi, però Jesús segueix viu.
Jesús és l’únic home de tota l’Antiguitat que no ha estat enxiquit pel progrés. 

Com a creients i com a ciutadans hem de reaccionar.
Reflexionem seriosament cap a on. 

Quin és el projecte de l’evangeli?
És el projecte de la humanització basada sobre els dos pilars bàsics de l’amor i de la llibertat.
La majoria de vegades, aquest projecte costa
–sang
–suor
–i llàgrimes. Però val la pena.

N’estem convençuts, nosaltres, d’això?
Estem disposats a arriscar-nos-hi? 

essencial

 

 

 

Esta entrada fue publicada en Comunicacions Generals, Pagina Principal. Guarda el enlace permanente.